Kék fény: barát vagy ellenség?

Korábban már írtunk róla, mennyire fontos, hogy szemünket óvjuk a digitális eszközök által kibocsátott kék fénytől, illetve mivel teljesen kiszűrni nem lehet, milyen lépéseket tehetünk, hogy káros hatásait mérsékeljük. De valóban ennyire veszélyes a kék fény? Mai cikkünkből kiderül.

Kép forrása: http://www.bluelightexposed.com/

Mi is az a kék fény?

A napsugárzással érkező kék fény mindennapi életünk természetes része. Testünknek szüksége van rá, szabályozza szervezetünk biológiai óráját, segít a normális alvás-ébrenlét ciklus fenntartásában. Sőt! Bizonyos hullámhosszon a gyógyászatban is használják: például aknék és pattanások kezelésére vagy akár a depresszió bizonyos formáinak gyógyítására is.

Viszont ha a kék fény ennyi jó tulajdonsággal rendelkezik, akkor miért ijesztgetnek minket mégis vele? Ahogy minden érmének, ennek is két oldala van. Ássunk kicsit mélyebbre a témában!

A jótékony fény, avagy a kék-türkiz fény

A kék-türkiz fény (465-495 nm) még a látható fény spektrumába esik. Neki köszönhetjük a szabályos alvás-ébrenlét ciklust, esszenciális a normális mentális és fizikális egészség fenntartásának szempontjából. Ráadásul hatással van az emberi agy alapvető funkcióira is! Befolyásolja az ébrenlétet, a memóriát, az érzelmeket, sőt, még a kognitív teljesítményt is! Sajnos azonban nem minden kék fényről mondatjuk el ezeket a jó tulajdonságokat.

Az érme másik oldala: a káros kék fény

Az ibolya-kék fény (415-455 nm) mindenhol jelen van. Ugyanúgy érkezik a Napból, mint ahogy modern digitális eszközeink (TV, laptop, okostelefonok stb.) is kibocsátják. És hogy miért is káros? Ennek a fő oka, hogy mélyen elnyelődik a szemben, aminek hatására roncsolja azt, károsítja a látást, bizonyos szembetegségek, mint például a korral járó makuladegeneráció korábbi kialakulásához is vezethet. Ez a hosszú távú hatás. Azonban rövid távon is kellemetlenségeket okoz, gondoljunk csak a digitális szemfáradtságra.
A kék fény irányt mutat testünknek, hogy mikor jött el a pihenés és az alvás, viszont a digitális eszközökből érkező és a LED fények ezt követen is stimulálják az agyat, ami így nem ismeri fel, hogy itt az ideje a jól megérdemelt pihenőnek, a természetes alvási ciklus felborul. Ráadásul az ibolya-kék fény befolyásolja a melatonin nevű hormon termelődését is, ami főszerepet játszik az alvás és ébrenlét ciklusainak szabályozásában. A következmény: kevesebb és kevésbé pihentető alvás, ami negatívan befolyásolja mind mentális, mind fizikális állapotunkat.

Mire figyeljünk oda?

  • Fontos, hogy fenntartsuk testünk biológiai órájának természetes ritmusát! Tegyük el lefekvés előtt egy órával a laptopot és az okostelefont, helyette inkább vegyünk egy forró fürdőt vagy olvassunk egy jó könyvet. Az eredmény abszolút megéri: az alvás minősége javul, sokkal kipihentebbek és frissebbek leszünk.
  • A napsugárzással érkező káros UV sugárzás miatt ne feledkezzünk meg bőrünk és szemünk megfelelő UV védelméről sem!
  • Speciális szemüveglencsékkel hatékonyan óvhatjuk szemünket a digitális eszközök által kibocsátott ibolya-kék fény ellen is. 
A kék fény mindennapjaink természetes velejárója, fontos szerepet játszik egészségünk megőrzésében, viszont fontos, hogy észben tartsuk a veszélyeket is és odafigyeljünk a megfelelő védelemre is!
Előző cikkünkben további praktikus tanácsokat foglaltunk össze, amelyekkel megelőzhető és mérsékelhető a különböző digitális eszközök használata által kialakult szemfáradtság.

Forrás:
https://essilorusa.com/content/essilor-usa/en/about-lenses/lens-features/lens-technology/blue-light.html
https://essilorusa.com/content/essilor-usa/en/newsroom/news/blue_light_is_everyw.html
https://essilorusa.com/content/essilor-usa/en/newsroom/news/what-is-harmful-blue-light--.html

Trend Optika