Előzzük meg a digitális szemfáradtságot!

Előző cikkünkben arról írtunk, hogy az új digitális életforma milyen nehézségek elé állítja szemünket, milyen problémákkal kell szembesülnünk a túlzott számítógép és okoseszköz használat miatt. Mai cikkünkben néhány praktikus tanácsot adunk, amik segítenek megelőzni, mérsékelni a digitális eszközök okozta szemfáradtságot.


Válasszunk megfelelő szemüveget és lencsét!

Mint ahogy más cipőt veszünk fel színházi előadáshoz és mást, ha sportolni megyünk, ideális esetben a szemüveget is a használati szokásokhoz érdemes választani. Vegyük figyelembe, hogy csak a számítógép előtt fogjuk használni? Vagy esetleg üzleti tárgyaláshoz is? Gyakran kell kitekintenünk a monitor mögül, hogy például ügyfelekkel kommunikáljunk? A megfelelő típus kiválasztásához mindenképp kérjünk szakértő segítséget. Így biztosak lehetünk benne, hogy valóban az igényeinkkel tökéletesen harmonizáló szemüveget fogjuk hazavinni.

Ne feledkezzünk meg a lencse bevonatáról sem!

A megfelelő bevonat teszi a szemüveget teljessé. Ha sok időt töltünk számítógép és/vagy okostelefon használatával mindenképp ibolya-kék fény szűrő bevonatot kérjünk! Ez szűri az elektronikus eszközökből érkező káros fényt, csökkenti a vakítást és javítja a kontrasztokat. Röviden: nyugtatja a szemet, így az kevésbé fárad.

Használjuk felelősséggel a digitális eszközöket!

Hiába van meg a tökéletes szemüveg, ha nem figyelünk oda, hogy hogyan használjuk digitális eszközeinket, akkor a kívánt hatás elmarad, szemünk hamarabb elfárad, ami könnyen fejfájásba, szemszárazságba és homályos látásba torkollhat.
Próbáljuk meg betartani a következő tanácsokat:
  • Az okostelefont és a tabletet ne tartsuk túl közel a szemünkhöz.
  • Tartsuk be a 20-20-20 szabályt: 20 percenként tartsunk 20 másodperc szünetet és nézünk legalább 6 méternyi távolságra (20 láb, innen a harmadik 20-as a szabályban).
  • Pislogjunk! Ha hosszan nézi a képernyőt, egész egyszerűen az emberek nagy része elfelejt pislogni, ami szemszárazsághoz vezet.
  • Tisztítsuk az eszközöket rendszeresen, hogy csökkentsük a tükröződést.
  • Nyugodtan nagyítsuk fel a képernyő szövegét! Használjuk a számítógép vagy a böngésző beállításait és növeljük meg a betűméretet akkorára, hogy kényelmesen olvasható legyen a szöveg és ne kelljen hunyorogni.

Alakítsuk ki megfelelően a munkakörnyezetünket!

Néhány dolgot érdemes figyelembe venni, hogy kényelmesebben végezhessük a munkánkat és szemünket is kíméljük.

Világítás

Először is ne “világítsuk túl” a szobát, ahol dolgozunk! Ne versenyezzen egymással a szoba és a számítógép fénye. A képernyő fényerejének a mérséklése is segít pihentetni a szemet, továbbá érdemes a képernyőre egy speciális,  tükröződést csökkentő monitorszűrőt illeszteni.

Monitor beállítása

Utoljára, de nem utolsó sorban nagyon figyeljünk oda a monitor megfelelő beállítására! Próbáljuk meg kényelmes távolságra elhelyezni, se túl messze, se túl közel ne legyen. Ez általában 50-70 cm a szemünktől. Ideális esetben, ha kinyújtjuk a karunkat, akkor a tenyerünkkel éppen meg tudjuk érinteni a monitort. 
Továbbá a képernyőt próbáljuk meg úgy beállítani, hogy nagyjából egy magasságba kerüljön az arcunkkal.




A digitális eszközöket nem tudjuk kiiktatni az életünkből, de egy kis odafigyeléssel jelentősen javíthatunk közérzetünkön és minimálisra csökkenthetjük a szemfáradtságot.



Forrás:
http://www.thevisioncouncil.org/sites/default/files/VC_DigitalEyeStrain_Report2015.pdf

Trend Optika